Fetal Ekokardiografi (Fetal Kalp Taraması)

• Konjenital (doğumsal ) kalp hastalıkları çok sık görülen ciddi konjenital anomalilerdir.
  • Bu anomalilerin yaklaşık yarısı hafif düzeyde olup cerrahi ile kolaylıkla düzeltilebilen anomalilerdir.
  • Geriye kalan yarısı ise çocuklukta görülen konjenital anomalilere bağlı ölümlerin yarısından fazlasından sorumludur.
  • Doğumsal kalp anomalilerinin sıklığı yaklaşık olarak her 1000 canlı doğumda 50 dir. (Major ve minör anomaliler)
  • Bu vakaların %45’i doğumdan sonraki ilk  haftada, %40’ı  ilk yılda,  %10’u da 4 yaşına kadar tesbit edilebilmektedir.
  • Fetal kalp taraması detaylı ultrasonun en önemli  kısmı olup; görülen anomaliler bazı genetik bozukluklarının belirtisi olabileceği gibi genetik hastalıklardan bağımsız olarakta en çok görülen anomalilerdir.
  •  Uygun fetal pozisyonda titizlikle yapılan detaylı ultrason muayenesi ile major anomalilerin birçoğu      yakalanabilir.
  • Tesbit edilen anomalilerin bir kısmının anne karnında kısmi tedavisi mümkün olabileceği gibi; anne karnında tanı konulan ve doğum sonrası acil müdahale gerektiren bazı olgular için erken tanı ve tedavi yaşam şansını oldukça artırabilmektedir.
  •  *fetal kalp taraması sırasında bazı küçük kalp delikleri tesbit edilemeyebilir, ya da tesbit edilen bazı kalp delikleri kendiliğinden henüz anne karnındayken kapanabilir.
  • Fetal kalp anomalilerinin tesbiti için en ideal gebelik haftaları 21. Hf ve sonrası olsada; bazı büyük anomalilerde  11. Haftadan itibaren üst düzey ultrason cihazları ile tanı konabilir.
  • Tüm gebelere fetal kalp taraması önerilir ancak bazı riskli durumlarda gebelerin bu muayeneyi mutlaka yaptırması gerekmektedir.

Bu durumlar ;

Fetal risk faktörleri-kalp dışı anomalilerin mevcudiyeti
-fetal kardiyak aritmi
-rutin ultrason muayenesinde kalp anomali şüphesi