Detaylı Ultrason Nedir?

Detaylı ultrasonografi anne karnındaki bebeğin genellikle gebeliğin 18 ve 23. haftaları arasında bütün vücudunun ayrıntılı şekilde incelenmesidir.

• Bebeğin sağlığı açısından en fazla bilgi veren muayenedir.
  • İdeal bir görüntüleme için uygun haftalar 18-23. Haftalar olsada bazı özel durumlarda 12. Haftadan itibaren erken hafta detaylı ultrasonda yapılabilir. *Organ gelişimi yaklaşık  12. Hf da tamamlanır ve büyük anomaliler 12.hf sonrası üst düzey bir ultrason cihazı ve titiz bir muayene ile saptanabilir.
  • Ailede tekrarlayan sendrom öyküsü, şüpheli ilaç kullanımı yahut akraba evliliği gibi durumlar söz konusu olduğunda erken hafta ayrıntılı ultrason önerilir. Bu inceleme ile anomalilerin yaklaşık %50 si yakalanabilir. Ancak bu durumlarda erken hafta ayrıntılı ultrasonu sonrası 21. Hf civarı tekrar ayrıntılı ultrason önerilir.
  • Bu muayene titizlik ve sabır ister.
  • Üst düzey bir ultrason cihazı ile  perinatoloji uzmanı tarafından yapıldığında birçok genetik hastalığa dair işaret yakalanabilir yada erken tanı ve tedavinin önem kazandığı hastalıklar ve organ anomalileri saptanabilir.
  • Bu muayene boyunca yaklaşık 50 parametre incelenir ve ayrıntılı olarak raporlanır.
  • Organ anomalileri kabaca iç ve dış organlardaki şekil sorunlarıdır. Bunlar majör ve minör diye iki gruptadır. Minör anomalilerin (küçük anomaliler) canlı doğan bebeklerdeki sıklığı %15 iken, majör anomalilerin (büyük anomaliler) sıklığı %2-3 civarındadır. Detaylı ultrason incelemesinin ana hedefi majör anomalilerin doğum öncesi dönemde tanılarının koyulmasıdır.
  • Majör anomalilerin %60-80 kadarının doğum öncesi tanısı koyulabilmektedir. Bazı anomalilerin tanısının ancak ileri gebelik haftalarında koyulabileceği, bazılarının ise gebelik süresince görülmesinin mümkün olmadığı bilinmelidir.
  • Detaylı ultrason incelemesi sırasında uterus duvarına ait sorunlar, fetus sayısı, fetusun canlılığı, amniyos sıvısı miktarı da değerlendirilir. Fetusa ait ölçümler alınır ve gelişimi değerlendirilir.
  • Doppler analizleri yapılarak bebeğin kan akımları hakkında bilgi toplanabilir. *Erken doğum riski öngörüsü için rahim ağzı uzunluğu ölçülür.
  • Detaylı ultrasonun normal olması bebeğin tamamen sağlıklı olacağı anlamına gelmez. Tıpta binlerce hastalık mevcuttur ve birtakım metabolik ,genetik yada kan hastalıkları gibi durumlar organlarda görünüm farklılığı yapmayabileceğinden, ultrasonda da tanınması mümkün olmaz.

Peki  bu muayenenin hastalara ne gibi bir faydası olur?

• İleri tanı ve tedavi için hastalar zaman kazanır.
  • Erken tedavi edilmesi gereken hastalıklardan haberdar olan aile; doğum sonrası yada anne karnında tanı ve tedavi süreçlerini başlatabilirler.
  • Çok ağır yaşamla bağdaşmayan anomalilerde ya da ağır zeka geriliği olan sendromlarda yasal olarak aileye gebeliği sonlandırabilme hakkı tanınmaktadır